Skælhøgg (Skalhogg), Lardal

• Ca 90 høydemeter
  • En time opp (vår tid)
  • Moderat
  • Barnevogn frem til Rososeter, ca 500 meter.
  • Geocache
  • Toppekasse
  • Stubber å sitte på
  • Bomvei
  • Bålplass

Turbeskrivelse

Det er en kjølig vårdag, og jeg og sønnen min pakker sekken og settes oss i bilen. Dagens mål er allerede klart, Skælhøgg (eller Skalhogg som det står på de fleste kart). Dette er en ny topp for både far og sønn. Jeg trodde først dette ble en for lang tur for Casper, men så kom jeg over huldresti.no, som hadde en annen (og kortere) vei opp.

Starten på turen var litt kjedelig for Casper, grus/traktorvei er ikke favoritten, men med litt motivasjon gikk det greit, og vi nådde Rososeter etter noen minutter. Herfra ble det litt lettere med motivasjonen, først over en bro (eller klopp som jeg ville kalt det), og så bortover en litt mer gjørmete traktorvei. Etter noen hundre meter kommer vi til et tydelig skiltet kryss, hvor skiltet leder oss inn på en sti mot venstre.

Herfra var det egentlig bare fryd og gammen. Godt merket sti oppover, og med litt klatring innimellom, men ikke noe som var vanskelig. Dette er på det nærmeste favoritten til Casper. Det går jevnt og trutt oppover, før det til slutt flater ut. Som ganske tydelig vist kommer vi opp omtrent midt på åskammen, og skal følge denne helt til sørspissen, så de siste 2-300 meterne er flatt og lett terreng. Gleden var stor når Casper oppdaget «fuglekassa», og da så jeg bare hælene hans der han fløy av gårde.

Vel framme kom vi til en plass med fin utsikt, noen stubber som det gikk an å sitte på, og opptil flere steder det var brent bål. Det var en liten gutt som hadde glemt igjen sitterunderlaget sitt også, men heldigvis var det navn på det, så vi tok det med ned og fikk levert det til noen som kjente gutten.

Dette var et fint sted som vi gjerne kommer tilbake til ved en senere anledning, kanskje vi til og med prøver oss på en overnatting her på toppen om noen år?

Skælhøgg kart

Som du ser så er ikke N50 helt presist, men det var ikke noe problem å finne fram.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.